zaterdag 3 januari 2009

ding 11

Begonnen met ding 11. Heb verschillende voorbeelden bekeken o.a. SJCPL informatie systeem over de Sint Joseph County (USA). Ziet er degelijk uit maar ik vind het eerder iets voor een overheid/gemeente om zoiets op poten te zetten dan voor een bibliotheek.
Heb ook de book lovers wiki bekeken, deze wiki bestaat alleen nog maar uit een archief.
De literatuurwiki van de Openbare bibliotheek Deventer ziet er fantastisch uit.Vooral de literaire dossiers,informatie over schrijvers,recensies,verwijzingen naar interviews,filmpjes. Jammer dat het er maar 34 zijn. Ik vind het alleen raar dat ze hier ook een dossier over dementie bij hebben staan,wel goed uitgewerkt maar ik zou het hier niet zoeken.
Maar ook voor dit ding geldt hetzelfde als voor bijna alle andere "dingen",wil je ze toepassen dat moet het goed gebeuren en dit betekent dus... extra uren/uitbreiding takenpakket/nieuwe functie.
Ik gebruik Wikipedia regelmatig zowel prive als voor mijn werk. Redelijk betrouwbaar/begrijpelijk en er staan vaak verwijzingen naar andere sites.Ik had laatst een vraag naar boeken over de Krimoorlog. Bij Wikipedia kun je dan kijken wanneer en tussen welke landen deze oorlog zich afgespeeld heeft en aan de hand van deze informatie zoek je dan boeken erbij.Handig!

17 opmerkingen:

catwoman zei

Ik vind Wikipedia ook altijd erg handig en toegankelijk.
En voor wat betreft je schrijft over de toepassingen van de verschillende Dingen en urenuitbreiding takenpakket e.d....hiermee ben ik het helemaal met je eens! Maar dit is een Ding voor de directie en beleid van de bieb. Ik hoop dat ze hier straks ook serieus naar zullen gaan kijken!

Shanti zei

Goed verhaal Sam!
En van Wikipedia is bekend dat het zeer betrouwbaar is. Tijd zal er ook wat mij betreft vrij gemaakt moeten worden, dat ben ik helemaal met je eens. Maar zoals Catwoman ook al zegt dat is niet aan ons maar aan de beleidsmakers.

Jouke zei

Tijd vrijmaken is vaak een kwestie van prioriteiten stellen, dus meestal niet extra tijd
Keuzes maken, andere dingen anders doen of niet meer doen etc.
Als je alles belangrijk vindt hebben we waarschijnlijk 300 full-time medewerkers nodg en persoonlijk denk ik zomaar dat die er niet gaan komen
Zo: die knuppel ligt ook weer in het hok :-)!

sam zei

Maar de 23dingen vinden directie en beleidsmakers wel belangrijk anders zouden niet zoveel mensen verplicht hier aan mee moeten doen.
Dit heeft dus prioriteit.
Ik denk dat het logisch is dat hier een vervolg op komt in wat voor een vorm dan ook,anders is het jammer van de tijd, energie,geld die de cursisten/bibliotheek hierin hebben/heeft gestoken. Dus...gewoon een blog beginnen en enkele literatuurdossiers maken, vacature van,wat zal ik zeggen, 4 uren per week en klaar is kees!!!!!
Life is so easy.......

Jouke zei

Life is easy ?
Meer dan 4 uur zou ik zeggen. Laten we er 20 van maken om het goed te doen.
Extra geld gemeente: dacht het niet!
Dus dan zullen we (als we het belangrijk vinden) toch echt 20 uur ergens anders vandaan moeten halen, toch?
Life ain't easy!

Jouke zei

PS. Ik denk dat we wel 20 uur (in geld en/of tijd) kunnen verschuiven trouwens.

Denk ook dat een aantal mensen daar niet blij van wordt.

Literatuurdossier vind ik trouwens een landelijke taak, onzin om dat per plaats te doen (just my 2 cents).

Life ain't easy!

sam zei

Jawel, it's easy

Begin eerst eens klein, er zullen straks allerlei verschuivingen komen als de werkgroep gastheer/gastvrouw klaar is.(zit jij daar niet in?)
Begin dan alleen eerst met een blog
dat moet toch lukken?

Jouke zei

Dat moet lukken, al moet ik het zelf doen :-)!
Doe jij dan af en toe een bijdrage?

sam zei

Tuurlijk.
Af en toe.....heel af en toe,dat moet lukken!!
En er zijn volgens mij ook veel andere bloggers die het prachtig zouden vinden om hieraan mee te werken.

catwoman zei

Ja hoor!!!

Jouke zei

Bedoelen jullie trouwens zoiets??

blondie zei

Ja, mooie weblog, he? Volg ik ook, maar het zijn per slot van rekening ook oud-collega's.

Jouke zei

Wist ik niet: kom jij van de bieb in Hengelooo??

catwoman zei

Ja, die weblog bekijk ik ook regelmatig, en het zijn niet eens oud-collega's van mij. Maar om een idee en voorbeeld te krijgen hoe het eventueel zou kunnen......

blondie zei

@Jouke: ja, ik wóón zelfs in Hengelo! Ik ben in 1986 in de bieb in Hengelo begonnen. Heb er gewerkt tot 1993. Een paar jaar thuis voor de kinderen gezorgd en in 2000 weer als invalkracht begonnen. In Hengelo kregen ze toen bijna de TOR en uitleenmachines, dus in 2002 liep m'n contract weer af. In september van dat jaar ben ik begonnen in Enschede waar ik eerst een half jaar een tijdelijk contract kreeg en daarna voor een paar uur een vast contract. Ik ben volgens mij de laatste die een vast dienstverband heeft gekregen. Nou, dat was een heel verhaal, maar ik moet nu stoppen, want voor mij is het nog geen weekend.

Welterusten!

Jouke zei

@Blondie Jij woont in Hengelo dus.
Tsja: je kunt niet alles hebben :-)!

Ik heb trouwens voor de rest ook even een stukje op mijn blog gezet over bieblog Hengelo, zodat ze er kennis van kunnen nemen.

sam zei

Een late reactie...... maar het weblog van Hengelo vind ik heel aardig,een mix van gelezen boeken,concerten die bezocht zijn.dvd's die men gezien heeft en dan steeds verwijzen naar wat men van/over het onderwerp in de bieb heeft. Leuk!