zondag 30 november 2008

Eerste denkmoment! Ding 9

Na enkele weken met web 2.0 bezig te zijn merk ik dat ik 't steeds leuker vind om er mee te werken. Je ziet de verschillende blogs van je collega's en ontdekt steeds nieuwe toepassingen.
De dingen die tot nu toe aan de orde zijn geweest:

-weblog .Een weblog vind ik handig als je iets te vertellen hebt aan anderen bv. als je op stage naar het buitenland gaat of als er een ziek iemand in je familie is en je wilt mensen op de hoogte houden over het verloop van de ziekte. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het in de bieb gebruikt om je klanten op een speelse manier van allerlei ontwikkelingen op de hoogte te houden( verbouwing,lezingen,presentaties enz.)
Ik heb in het nieuws gelezen dat een barvrouw ontslagen is vanwege een artikel op haar blog waarin ze vertelt over het doen en laten van een Belgische minister in een bar.
-rss-feeds. Deze zijn handig voor leden van de bieb (nieuwe aanwinsten). Ook sommige afdelingen kunnen 't zich makkelijker maken als ze zich op bepaalde rss feeds abonneren.Van uitgeverijen,overkoepelende organisaties enz.
-Foto-editors. We hebben een slide-show van foto's die gemaakt zijn van activiteiten die zich in de bieb afspelen.
-Flickr en andere fotosites zijn handig bij het geven van informatie aan scholieren die afbeeldingen willen hebben voor hun werkstuk
Ik denk dat ik prive misschien van de online fotowebsites /flickr gebruik zal gaan maken

5 opmerkingen:

Shanti zei

Mooi Sam dat je ook heel duidelijk aangeeft wat je denkt dat we als bibliotheek hier (misschien) mee zouden kunnen! 23dingen is natuurlijk een investering in jezelf en het vergroten van je kennis, maar ik persoonlijk ben er ook van overtuigd dat we als bibliotheek toch echt zullen moeten veranderen!

Jouke zei

Sluit me helemaal bij Shanti aan. (Helaas niets aan toe te voegen :-)).

catwoman zei

Een goed en mooi denkmoment Sam. We moeten er echt iets mee doen als bibliotheek nu,of in de directe toekomst,daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wat en welke dingen, en hoe, daar moeten we met z'n allen nog eens goed over nadenken. Samen denken en uitwisselen t.z.t. misschien.
Groetjes Catwoman

Anoniem zei

Goed geschreven stuk.Wij kunnen er zeker iets mee in de bieb. Maar we komen nog zoveel "dingen"tegen.Dan borrelt er vast wel wat op bij ons.

En die barvrouw had iets beter na moeten denken!! Je hebt toch ook zoiets als beroepsgeheim.

salsadancegirl zei

Hai Sam,

Mooi praktisch , onderbouwd verhaal . Kan me voor het grootste deel daarbij aansluiten .
Zou goed zijn om te inventariseren in de toekomst, hoe de medewerkers web 2.0 zien voor de bieb .
Daarna een werkgroep formeren .
Er is genoeg talent en enthousiasme.

Groetjes ,

Salsagirl